Tillbaka till Hanoi!

9/11

Idag var det dags att åka tillbaka till Hanoi och sedan vidare med flyg till Hoi An. När vi lämnade Cat ba var det ganska kallt, blåsigt och lite regnigt. 

Kl 12.30 gick bussen och vi åkte åter igen buss, båt och buss. Framåt kvällen var vi framme i Hanoi igen, som även det var kallt! Tillräckligt kallt för att vi skulle ha på oss långbyxor och tjocktröja. Vi gick och åt på vår favoritrestaurang en sista gång och spenderade resten av kvällen i vårt hostel. Denna natten sov vi i ett dorm rum så jag och Johan delade på en våningssäng. Vi lade oss tidigt då vi skulle upp tidigt! Flyget gick 7.25 och innan en taxitur på 40 min. 

I det stora hela gick det bra att sova i ett dorm. Utöver oss var det 3 andra, ett par australiensare och en vietnames. Vietnamesen hade väl inte riktigt respekt för oss andra utan hade mobilen på och fick meddelanden konstant, ett tag pratade han även i telefon med högtalare… Men vi lyckades somna 🙂 

Cat ba

7/11

Vi blev upphämtade utanför vårt hostel och började vår resa med buss mot Cat ba. Efter ca 2 h med buss bytte vi till speedboat och sedan till buss igen. Bussen på Catba blev en tur på ca 30-40 min upp och nerför berg länga kringliga och bumpiga vägar. Vi kom fram till Cat Ba town och gick sedan till vårt hostel. Det enda vi ätit under dagen var några få mackor från Cirkle K så vi var ganska hungriga när vi kom fram och gick direkt ut för o äta. 

Killen i receptionen frågar då om vi ska med på en eftermiddagstur och då vi fick det billigare så hängde vi med. Med bara 40 min kvar tills vi skulle åka gick vi till en restaurang nära och åt och sedan så åkte vi iväg. 

Vi började i en grotta som heter ”Hospital Cave”. Där gömde sig Vietnameserna under kriget. Det som fanns kvar nu var stora tomma rum inne i berget, inte jätte mycket att se men ändå häftigt att uppleva hur dem bodde. I sista rummet innan vi kom ut igen så får vi syn på en spindel, tror aldrig att jag har sett en så stor spindel i hela mitt liv innan, lika stor som en hand och då man tog bild med blixt lös ögonen, såå äcklig. Jag höll mig på bra avstånd…

Nästa stop blev Cat Ba National Park där vi skulle upp för Ngu Lam Peak, en klättring på ca 1h. Det var varmt och kvavt så svetten rann och vi var röda som tomater när vi kom upp till första stoppet, men det var en helt fantastiskt utsikt. Från första stoppet och till toppen var det inte jätte långt men man kom ändå mycket högre upp. Tillräckligt högt för att man skulle känna av sin höjdrädsla haha. 

Sedan började vi vår färd neråt igen, såklart enklare än uppåt men det var ganska jobbigt för mig med foten då underlaget var väldigt ojämnt och man stampar i ganska hårt när man går neråt. 

När vi kommit tillbaka ner till marken var vi allihopa lagom trötta och köpte varsin glass innan vi åkte vidare till nästa grotta, Thien Long Cave (Dragon Cave). En lång grotta genom ett berg med massa stalaktiter. Lyckades tyvärr inte se några fladdermöss eller liknande men de var ändå en häftig upplevelse! 

På väg hem släppte vår guide av oss vid infarten till Canon Fort, en utskiksplats där dem hade stora vapen och rum bevarade sedan tidigare krig. Även ett perfekt ställe att se solnedgången på! Så återigen började vi att gå uppåt och det var en lång väg upp! Tyvärr var det väldigt molnigt men fortfarande en jättefin utsikt. 

Lagom trötta efter en lång dag så blev det en lugn kväll! 

8/11

Idag åkte vi ut på en heldagstur till ökända Halong Bay, ett måste om man är i Vietnam! 

Vi stannade först till vid en ö som heter Monkey Island och började tillsammans med alla andra turister att klättra upp för berget. Till en början barfota då vi behövde gå lite i vattnet först. När vi nästan kommit upp blev det totaltstopp pga alla turister och vi valde at klättra ner igen, vi såg väldigt bra från där vi var ändå! Stenarna var fruktansvärt vassa och spetsiga så på vägen ner hade vi skor på oss vilket var mycket skönare! 

Nere på stranden sprang det apor. En apa snodde en burk redbull ur handen på en turist och nästa apa försökte sno en colaburk från en annan. Några apor gav sig även på en kille som bara satt på kanten, utan anledning så han höll knappt på att få tag på in väska, tre killar mot en apa krävdes för att apan skulle akta sig från väskan. 

Efter ca 1 h på ön så kom vår båt tillbaka och plockade upp oss, sedan var det en ganska lång väg till Halong bay. På vägen körde vi förbi fiskebyar som låg flytandes i vattnet. Och hela tiden en helt fantastiskt vacker miljö. Tyvärr var det molnigt hela dagen men det gjorde inte så mycket. 

När vi var framme i Halong Bay så paddlade vi kajak mellan bergen, och under bergen som i små grottor. Svårt att förklara eller visa på bild hur otroligt det var, det är något man själv måste uppleva! Tillbaka på båten igen böjds vi på vietnamesisk lunch bestående av vårrullar, tofu, grönsaker, potatis, fläsk, någon konstig äggrätt och självklart ris till. Helt ok lunch! Dem hade inte heller några bestick utan det var pinnar som gällde vilket blev en liten utmaning för mig som inte kan äta med pinnar, men det gick ganska bra 😉 

Båten åkte sedan vidare till Lan Ha Bay där vi återigen fick chans att paddla kajak och bada. Intill de stora bergen fanns små sandstränder så tillsammans med 6 andra paddlade vi ut till en strand och badade. Sedan körde vi tävling tillbaka till båten och jag och Johan vann! Men efter det var vi helt slut i armarna! 

Båten åkte sedan tillbaka till hamnen igen turen var över. En helt otrolig dag för bara 13 dollar! 

Resten av kvällen tog vi det ganska lugnt, packade ihop våra saker och vilade på rummet! 

(Bilder kommer!)

Hanoi

4/11

Flygen gick bra, förutom att vi i Ryssland blev försenade ca 30 min och sedan behövde ”deice:a” planet. Med ca 1 h försening lämnade vi kalla och snöiga Moskva. Jag sov större delen av flygresan så det gick ganska fort. Framme i Hanoi och att igenom säkerheten o fixa visum gick fort. Det dröjde 1 h innan våra väskor kom fram på bandet så ett tag var vi rädda att dem var borta… 

Vi blev upphämtade av en taxi från vårt hostel och avsläppta precis utanför. Vår första spontana tanke när vi klev ur var ”vad är det här för ställe?”. Vi bor mitt i ”the old district”, trånga gator fulla med försäljare, matställen, människor, mopeder och bilar. Det väsnas och dånas ordentligt, och det hörs tydligt in i vårt rum…

Efter en snabb nap gick vi ner till Hoan kiem lake. Vi började med att gå till ett tempel som låg i vattnet och  gick runt hela sjön. Vi försökte sedan hitta något ställe att äta på och gick runt i old district (som är som en ordentlig labyrint…) 

Vi hittade en restaurang som hade god mat, Johan tog Pho, som är en typiskt vietnamesisk rätt, och jag tog stekta nudlar med biff. 

Efter ytterliggare en tur runt i labyrinten, och en liten sväng vilse, så hittade vi tillbaka till hostelet och var i säng redan vid 18-19. Vaknade några ggr under kvällen/natten men i det stora hela så lyckades vi ändå sova till 7dagen därpå.
5/11

Vi fick en karta från vårt hostel, där dem ringade in platser som var roliga att se. Jag och Johan var ute redan vid 10 och började promenera runt i Hanoi. Vi gick förbi Joseph´s katedral, Temple of Literature, Ho Chi Min Museum, letade efter sjön med ett kraschat B-52 plan i ca 2h innan vi hittade den, och så såg vi Ho Chi Min Masouleum. Det är ganska stora avstånd så allt det här tog väl en 6 h med endast en paus för lunch. 

Vi gick vilse ordentligt och hamnade ett tag i värsta slummen, folk tittade ordentligt på oss, dem var nog inte vana vid att se turister haha. Planet som vi ville se fanns inte heller med på kartan så där chansade vi verkligen när vi gick runt, och eftersom det tog två timmar innan vi kom dit – ja vi gick fel ordentligt. Slutade med att vi tog till hjälp. Självklart visade det sig att sjön låg precis där vi gått, om vi bara gått upp ca 10-20m på den vägen hade vi sett den, så typiskt! Men vi fick ju se den tillslut ändå 😉 

När vi bestämde oss för att gå hem så plingade en cykeltaxi på oss och efter att ha prutat lite så bestämde vi att vi var värda lite skjuts hem, och 40 kr var det verkligen värt för då dunkade fötterna ordentligt. Efter en galen tur på cykel (trafiken här är verkligen helt GALEN) så blev vi avsläppta vid Hoan Kiem Lake och gick åter igen igenom labyrinten old district. Självklart gick vi vilse haha. Men det resulterade i att vi hittade ett litet stånd där dem sålde Bhan Mi, mackor med grillat spett i, för bara ca 7 kr, och riktigt god var den! 

När vi äntligen hittat tillbaka till vårt hostel lade vi oss raklånga i sängen. Johan somnade till en stund och jag passade på att duscha. Vår ”dusch” är i själva verket bara ett duschhandtag mellan toan och handfatet, så när man duschar blir allt genomblött haha.

På kvällen gick vi ut för att kolla läget eftersom det ändå vad lördag. Vi letade oss fram genom the old district som var knökat med folk, och gick sedan ner mot Hoan Kiem Lake. Här hade dem stängt av gatorna runt hela sjön, vet inte om det är något dem gör varje helg eller om det bara är något som händer ibland. Här var det också fullt med folk. Folk som hoppade hopprep, körde dragkamp, satt i en ring och spelade gitarr/sjöng eller åkte inlines. Alla bara umgicks, lekte och hade det mysigt. Johan var med och körde en runda dragkamp, repet var nog minst 20 m långt och fullt med människor som drog. 

Vi gick runt hela sjön och det var en så himla mysig stämning. Det kändes som att det är dit man går en lördag och bara hänger, istället för som hemma där man bara går ut och festar/dricker eller sitter hemma. Dem har en helt annan gemenskap här och dem är så himla välkomnande och ville att vi skulle vara med. 

Vi satte oss sedan vid ett café längs sjön, Johan provade på kaffe med kondenserad mjölk som är en typisk grej här (och enl honom var jättegod!) och jag tog en mango smoothie. 

Vid ett tempel hade dem även någon föreställning som vi tittade en stund på. Dem kastade även ut små chipspåsar och jag lyckades få tag på en! 

På väg hem köpte vi lite cider och öl som vi tog med oss upp på takvåningen av vårt hostel där vi satt resten av kvällen och bara mös. Passade även på att prata lite med familjen. Blev en sen natt och vi var i säng vid ca 2 på natten. 

6/11

Då vi var uppe sent så sov vi lite längre. Vi köpte frukost och gick sedan tillbaka till vårt hostel där vi ordnade buss/båt och boende till Cat Ba. Sedan började vi gå på dagens sightseeing tur. Stannade vid ”vår” restaurang och åt lunch på vägen. 

Vårt första stopp blev bron Long Bien Bridge. På väg dit råkade vi nog hamna i ett område där turister troligen inte brukar gå då många kollade konstigt på oss. Long Bien Brige är en gammal bro där man endast kan gå eller cykla/ köra moppe över. I mitten av bron går även en tågräls. Där man går var det plattor med hål i (så man såg ner…) som kändes väldigt osäkra. För lilla höjdrädda Matilda var det lite läskigt haha. Speciellt när det dånade förbi moppar i hög fart bredvid. Från bron kunde vi se skruttiga och fattiga bostadsområden. En del var helt täckt med sopor och skräp, och människorna bodde i plåtskjul. 

Mitt på bron, när man var över vattnet, så blev det lite bredare och dem stod till och med och sålde bl a bananer. Vi kände inte för att gå över hela bron så vi tänkte gå över rälsen. Då de lokala stod och hade photoshoot i högklackat trodde vi inte att det gick några tåg och klättrade därför över. När vi står och fotar lite hör vi hur det tutat bakom oss och där kommer ju ett tåg. Det var långt borta och körde sakta så vi hann utan problem av rälsen. Så fort tåget var förbi var de lokala tillbaka på rälsen och fortsatte att fotografera. För oss räckte det med äventyr och vi började istället gå tillbaka, fast på andra sidan av bron istället. 

På väg hem från bron gick vi igenom ett stort marknadsområde som kallas Dong Xuan Market. Det var som ett stort shoppingmall, till och med med fontän, vakter och övervåning, men istället för affärer var det trånga gångar där folk sålde allt möjligt från skor och klockor till gosedjur och leksaker. Allt placerat som i olika ”avdelningar”. Tyvärr kom vi lite sent och dem började stänga men vi han gå igenom ett litet varv iaf. 

Vi gick sedan hemåt och medan Johan sov en stund passade jag på att prata lite med mamma och pappa. 

På kvällen sen gick vi ut för att äta och köpte Bhan Mi (igen) från två olika ställen. Fre-sön är det även nattmarknad så en hel lång gata är avstängd och fullproppad med stånd. Vi gick en vända, jag köpte ett par shorts (för 20kr) jag tittat på ett tag och sedan gick vi hem för att packa inför morgondagens resa till Cat ba! 

________________________________________________________________________________

Av någon anledning fungerar det inte att lägga up några bilder vilket är jätte synd… Ska försöka igen när vi är på nästa ställe och kanske har bättre wifi! 

Nu är vi påväg! 

Väskorna är incheckade och vi är igenom alla kontroller. Utöver lite kaffespill och ett slumpvalt svabbtest så har det gått smärtfritt!

 Planet går 13.05 så nu sitter vi vid gaten och väntar. 


Utflyttad

Hela lördagen spenderade vi med att konka möbler. Hela söndagen spenderade vi med att städa lägenheten. Och hela förmiddagen idag spenderade vi med att städa. Men äntligen är det färdigt och imorgon lämnar vi ifrån oss våra nycklar. 

Nu räknar vi ner dem sista dagarna, på torsdag smäller det! 

1 vecka

Idag är det torsdag och vi är mitt uppe i flyttpackningen. Lägenheten ser ut som ett bombnedslag. Känns riktigt tråkigt att lämna vår fantastiska lägenhet men vi har ju så mycket annat kul att längta till! 

Var på kick off med jobbet den 6/10 och precis utanför lyckas jag trampa snett nerför en trottoarkant som var dold med löv och stukade foten ordentligt! Tack och lov så kan jag gå bra nu, till och med att dansa poledance har gått bra. Men kan fortfarande inte sitta i vissa ställningar med foten och att gå i klackar är inte att tänka på. Har aldrig stukat foten så ordentligt innan men självklart skulle jag ju göra det innan resan… Tur man jobbar på djursjukhus så kunde röntga foten – hade inga sprickor eller annat dumt iaf!

Har även haft mina kollegor över på fest, haft utflyttningsfest och nu senaste helgen var kompisgänget från gamla klassen och hälsade på. Med andra ord har det varit fullt upp. 

Hade min sista poledanceträning i tisdags. Känns jätte tråkigt att inte kunna gå på alla workshops som är nu i höst/vinter och att inte kunna gå på fortsättningskursen. Ska börja igen när jag kommer hem igen för det är så himla roligt! 

Igår var jag med Julia på Internationella matmarknaden och åt lunch. För mig blev det en GIGANTISK pulled pork burgare. 

Idag är det bara en vecka kvar tills vi åker. Nästa torsdag kl 7 går tåget mot Köpenhamn och sedan vidare mot Vietnam! 

Min fot dagen efter