Vi vaknade upp i Frankrikes lilla senapsstad Dijon och tänkte köpa frukost i en mataffär, men med vår lagom otur så var affären stängd söndagar? Som tur var fanns det ett bageri bredvid där vi tillslut lyckades få det vi ville ha då ingen pratade någon vidare bra engelska där inne. Fick bli en liten bakelse till frukost!
Väl i Schweiz och hungriga så åkte vi förbi ett IKEA där vi gladeligen ville stanna för köttbullar, men självklart så var det stängt (söndag) och det som låg i närheten var ett Mc Donalds så åter igen blev det pommes och burgare. Efter bara ett stopp på Mc Donalds så är jag väldigt glad att jag inte bor i Schweiz. Ett Mc Chicken Meal som i vanliga fall ligger runt 70-80kr kostade här 130kr, och ville man ha ketchup eller majonäs till kostade det ytterligare 5kr per paket. Var ganska glad att jag inte betalade maten själv 😉
Väl framme, bilen parkerad och incheckade på hotellet så gick vi ut på olika håll. Jag och Tilda hade via Jodel fått nys om ett ställe man kunde bada på, vilket vi längtade efter då det var 30+ grader! Efter 15 min promenad kom vi fram till ett badställe som kallas för Oberer Letten, inte vilket bad som helst utan här är vattnet jätteströmt och du badar i en ”kanal”. Vattnet var så strömt så även om jag simmade med all kraft mot den så åkte jag bakåt ändå.
De erfarna badarna hade vattentäta väskor så dem kunde hoppa i vattnet i början och åkte sedan med strömmen till slutet. Jag och Tilda önskar att vi kunnat göra samma sak, men utan vattentät väska fick vi nöja oss med att sätta fast väskan vid kanten och turas om att åka korta bitar i strömmen. Riktigt mysigt ställe och fullt med folk!
Vi mötte sedan upp Sandra vid hotellet, tog en kort promenad för att se Alperna på håll och promenerade åter igen till Oberer Letten där vi på ett litet café/bar köpte mackor. Efter att ha gått en liten bit neråt längs strömmen hittade vi massa mysiga bara som låg precis vid vattnet. Bredvid fanns volleybollplaner och utegym. Här hängde alla möjliga människor i alla åldrar, och jag förstår varför!
Blev trots allt en lugn och tidigt kväll för imorgon är det dags för nästa djurpark att få besök!







