Lugn dag i Frankrike

Idag har vi inte gjort speciellt mycket. Tanken var att åka till Paris och göra allt det där turistiga, men Jesper kom på att det var Frankrikes nationaldag idag och dem i receptionen sade att det skulle vara kaos i Paris, så vi bestämde oss för att ta en natt extra här och Paris på lördag istället. Så idag har varit en väldigt lugn dag, men det behövdes verkligen så hektiskt som vi haft det. 

Vi sov ut ordentligt, åt frukost och tog bilen till en shoppingmall för att införskaffa en gps, apoteksprylar och vatten! 

Resten av dagen gjorde vi inget speciellt. Sen kväll tog vi buss till Disney village och köpte mat på McDonalds och åkte sen tillbaka, åt och gick o lade oss! 

Disneyland Paris

En heldag och två parker. Totalt spenderade vi 12 timmar på parkerna, men det var sååå roligt. Trots dåligt väder och kyligt så höll vi humöret på topp. 

Vi började på Walt Disney studio där det var mer uppleva, man fick testa på specialeffekter, se rekvisita från filmer och dem hade även en riktigt häftig berg- och dalbana andra coola åkattraktioner. 

Vi hade från början hört att det var väldigt dyrt på Disney men när till och med en liten fralla kostade 100 kr höll vi på att falla av stolarna. 

Vid 17-tiden knallade vi över till Disneyland och kom precis lagom för att ställa oss längs Storgatan för att se den stora paraden. Sprang in lite snabbt i en affär och köpte dricka och lite fika. Fantastiskt mysig och underbar parad. Stod med ett stort leende på läpparna som ett barn på julafton under hela paraden! 

Sedan började vi gå runt på de olika världarna och spenderade resterande tiden på karuseller, upplevelser och såklart lite Disney shopping! Vid 23 startade fyrverkerierna och en så häftig ljusshow som gick över stora slottet. Ett perfekt avslut på en fantastisk dag! 




Amsterdam

Jag sov som en stock hela natten, så skön säng!

Vi tog lite sovmorgon idag och fick den finaste frukosten jag någonsin ätit. Färsk frukt, nypressad apelsinjuice, pannkakor, ägg och bacon, crossiant, minipaket med nutella, brie ost, strössel/choklad flakes OCH kall champagne! Åt tills jag trodde jag skulle spricka, jordgubbarna och ananasen var så himla goda!

När vi packat ihop och checkat ut tog vi bilen in till centrum och fick en snabbvisit i fantastiskt fina Amsterdam. Solen tittade även fram och det blev riktigt varmt och skönt! Tyvärr hann vi inte se jätte mycket då vi bara hade 1,5 h men det var en väldigt mysig och fin stad!

Vid 12-tiden åkte vi mot djurparken och började med vårt turistande och sedan med besiktningen. Ett tag mullrade det ordentligt och blixtrade så vi trodde det skulle börja spöregna men tack och lov klarade vi oss och senare tittade solen fram igen. Efter djurparken var det bara att sätta sig i bilen och åka vidare mot Frankrike, Paris! En resa på ca 4-5h.

Och åter igen körde vi fel. När vi närmaste oss de ”krångliga” delarna så lade Jespers mobil gps av och vi hade ingenting att gå på förutom den gamla 90-tals gpsen och en karta som inte visar alla vägar. Det var mörkt och det spöregnade så vi hade ju inte turen på vår sida. Men vi lyckades till slut köra så vi såg en disney skylt och kunde då börja följa skyltar! Så åter igen 1-2 h extra i bilen och vi var inte framme på hotellet förrän 1.30 på natten. Självklart var inte vårt rum speciellt fräscht så vi fick gå ner och byta. Vid 2.30 var allt färdigt och vi kunde äntligen gå och lägga oss…

 


IMG_1503 IMG_1507 IMG_1511 IMG_1516 IMG_1523

IMG_1534 IMG_1546 IMG_1548 IMG_1541 IMG_1556 IMG_1563 IMG_1568

IMG_1571 IMG_1595 IMG_1599 IMG_1601 IMG_1611 IMG_1613 IMG_1615 IMG_1635 IMG_1646 IMG_1653 IMG_1655

DCIM100GOPROGOPR1598.

DCIM100GOPROGOPR1601.

IMG_1662 IMG_1664

DCIM100GOPROGOPR1610.
DCIM100GOPROGOPR1610.

Hagenbeck

Upp tidigt, frukost, möte och sedan iväg mot Hagenbeck djurpark! Första tiden gick vi runt och turistade, fotade och bara kollade in området, tyvärr i lite lågt tempo men blir lätt så när man fotar hehe…

Efter lunchen körde vi på med besiktningen och var vid 15 klara. Då hann vi med att gå igenom akvariet som låg precis utanför. Sedan var det bara att sätta sig i bilen för att åka 4,5 h mot Amsteram. Självklart körde vi fel igen (en gps från 90-talet är verkligen inte att lita på, nu ska vi köpa en ny!) så det tog åtminstone 1,5 h längre… När vi kom fram till vårt fantastiska 5-stjärniga hotell Hotel van Oranje, något sådär opassande klädda i shorts och mjukiskläder, checkade vi in för att sedan ta en runda längs strandpromenaden. Klockan var mycket så det var mörkt ute och det blåste tyvärr halv storm.

Imorgon ska vi in till stan och kolla läget innan Artis Royal Zoo och sedan vidare till Paris!

Har många bilder men här kommer några jag hade från mobil och GoPro!


DCIM100GOPROGOPR1333.

DCIM100GOPROGOPR1345.

DCIM100GOPROGOPR1350.

DCIM100GOPROGOPR1442.

IMG_1279 IMG_1308 IMG_1313 IMG_1320 IMG_1325 IMG_1332 IMG_1354 IMG_1358 IMG_1371 IMG_1378 IMG_1381 IMG_1415 IMG_1430 IMG_1432 IMG_1438 IMG_1476 IMG_1480 IMG_1486 IMG_1500


Hamburg

Vaknade upp till spöregn i Malmö. Åt frukost på hotellet och gjorde lite ärenden innan vi satte oss i bilen för att köra till Danmark och sedan med färja vidare till Tyskland och Hamburg. Jag körde nästan hela vägen genom Danmarkoch sedan hela vägen till ”hotellet”. Trafiken i Hamburg var inte o leka med. 3-filigt med en gps från 90-talet och så hade vi såklart fel adress så vi kom till Holiday Inn, fast där det låg för 10 år sedan… Så när vi äntligen fått rätt adress fick Jesper ta över körningen haha. Vi kom iaf fram till ett 30-gradigt Hamburg, varmt och ordentligt fuktigt! 

Vi tog det lugnt på hotellet en stund och kollade upp nästkommande adresser medan vi hade wifi. Tog sedan bilen in till stan och åt middag på en av de få restauranger som hade öppet vid 20 på kvällen. God mat iaf! 

Imorgon ska vi upp tidigt för frukost och möte innan det är dags för första djurparken! 

Malmö

Första stoppet blev istället Malmö och här spenderar vi första natten. Imorgon ska vi över bron till Danmark och sedan med färja vidare till Hamburg, Tyskland!

Under 14 dagar ska alltså jag och 3 andra besikta djur och anläggningar på olika djurparker i Europa åt WAZA! 3 personer som för mig var helt okända, men som jag nu under 4 timmars bilresa fått lära känna, och jag tror att denna resan kommer bli helt grym! 

Ska försöka blogga så gott de går, men allt blir i mån av wifi, tid och ork såklart 🙂 

Godnatt! 

Nya äventyr

Idag är jag ute på nya äventyr, och kommer inte hem på 14 dagar. Något som bestämdes så sent som i onsdags och efter fix och trix med jobbet så var det bestämt! 3 timmar tåg till Linköping, och jag har snart gjort mina 3,5 timmar väntetid i Linköping.  Tur det är soligt och fint väder!

Vad jag ska göra återkommer jag till 😉 

Efter den här trippen har jag även semester, så igår jobbade jag min sista dag på 5 veckor, känns jätte konstigt, men väldigt skönt!